-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30813 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

چرا خداوند عدهاي را غني و عدهاي را فقير ميكند؟ عدهاي ديوانه و نابينا و معلول هستند، آيا اينان مورد ظلم واقع نشدهاند؟ آيا ديوانه تكليفي دارد؟

از شرايط كلي تكليفهاي الهي داشتن قدرت و عقل است. اگر كسي عقل نداشته باشد يعني ديوانه باشد يا در مورد بعضي تكاليف توانايي جسمي نداشته باشد، مثلاً در زمان جنگ، نابينايان و معلولان معذور هستند و تكليف ندارند.

اما تفاوتهايي كه بين افراد مشاهده ميشود مانند اين كه يكي غني و ديگري فقير يا يكي سالم و ديگري معلول و يكي بينا و ديگري نابينا است، عوامل مختلفي دارد كه به رمز و راز آنها بايد دقت كرد.

مرحوم شهيد مطهري ميگويد: رمز و راز تفاوتها يك كلمه است. تفاوت موجودات، ذاتي آنها و لازمه نظام علت و معلول است. به موجب اين عقيده براي آفرينش، نظام خاص و قانون و ترتيب معيني است. از همين جا است كه قانون علت و معلول و يا نظام اسباب و مسببات به وجود ميآيد. معناي نظام اسباب و مسببات اين است كه هر معلولي علت خاصي و هر علتي معلول مخصوص دارد. در حقيقت هر موجودي و هر شيئي در نظام علت و معلول جاي مشخص و مقام معلومي دارد و اين همان مفهوم دقيق انا كلي شي خلقناه بقدر؛ما هر چيزي را روي اندازه مشخصي آفريدهايم(1) است.

اگر فردي نابينا يا معلول متولد شد، علت خاصي داشته است كه اگر پدر و مادر يا عوامل ديگر، آن علل را درست مراعات ميكردند، اين طور نميشد. ديوانگي و ديگر بيماريها عوامل مخصوص به خود را دارد. مراعات نكردن قوانين و اسباب تكويني باعث بروز چنين پديده هايي ميشود. اما غنا و فقر بستگي به عواملي دارد كه با مراعات يا عدم مراعات آنها اين تفاوتها به وجود ميآيد. مراعات نكردن اين عوامل ربطي به خدا ندارد. درست مانند اين است كه آشپز مقدار زيادي نمك در غذا بريزد. در نتيجه غذا شور ميشود و قابل استفاده نخواهد بود. در اين جا نبايد شوري غذا را به خدا نسبت بدهيم و به عدل الهي اعتراض كنيم.

پي نوشتها:

1 - مرتضي مطهري، عدل الهي، ص 128.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.